دیش گاردن چیست؟ اصول ساخت دیش گاردن + نمونه‌های متنوع

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

دیش گاردن چیست؟ نکات کلیدی در ساخت دیش گاردن، مواد و متریال مورد نیاز برای درست کردن دیش گاردن، نمونه‌ها و ایده‌های متنوع و زیبا از دیش گاردن

اگر به دنبال راهی برای شاداب کردن فضای داخلی و آوردن طبیعت به محیط داخلی خانه خود هستید، بهتر است به سراغ ایده‌های خاصی بروید که زیبایی و طراوت طبیعت را به زیباترین شکل ممکن وارد خانه می‌کنند. دیش گاردن یکی از این ایده‌های خاص و جذاب است که کمک می‌کند یک باغچه کوچک و پر از انواع گل و گیاه را در یک گوشه از فضای داخلی خانه یا محل کار خود داشته باشید و با نگاه کردن به آن احساس شادابی بیشتری را تجربه کنید. اگر می‌خواهید بدانید دیش گاردن چیست و چگونه می‌توان یک دیش گاردن درست کرد و یا نحوه نگهداری از دیش گاردن چگونه است، حتما در ادامه این بخش با بساز و بچین همراه باشید تا با همه چیز درباره دیش گاردن آشنا شوید.

پیشنهاد مطالعه: گیاهان آپارتمانی برگ پهن، برای آن‌ها که جسورند!

 

دیش گاردن چیست؟ + نکات کلیدی در ساخت دیش گاردن

دیش گاردن زیبا در گلدان سفید پایه دار

دیش گاردن (Dish Garden)، همانطور که از نام آن مشخص است، یک ظرف یا گلدان شبیه به بشقاب است که درون آن چندین گیاه مختلف با چیدمان زیبا قرار گرفته است. به عبارت بهتر، دیش گاردن یک مفهوم باغ مینیاتوری است که از ژاپن سرچشمه گرفته است، جایی که گیاهان در یک ظرف یا کاسه کم عمق قرار می‌گیرند. در واقع این باغ به عنوان یک خروجی عمل می‌کند که می‌توانید خلاقیت خود را با طراحی و ساختن یک جنگل در مقیاس کوچک و در یک ظرف، آزاد کنید.

در واقع، تفاوت اصلی بین گل آرایی در گلدان و دیش گاردن در این است که از ظروف واقعی برای آن استفاده می‌شود. یعنی ظروف مورد استفاده برای درست کردن دیش گاردن، ممکن است اقلام روزمره مانند کاسه غلات یا لیوان قهوه یا قطعات زینتی باشند. البته بهتر است از ظروف یا کاسه‌های کم عمق و با دهانه باز برای ساخت دیش گاردن استفاده شود تا جلوه و زیبایی بیشتری را ایجاد نماید. 

دیش گارد مینیمال درون ماگ سفید

اگرچه ظرف انتخاب شده به سلیقه فرد بستگی دارد، اما برخی ملاحظات اساسی وجود دارد. یک ظرف باید فضای کافی برای گیاهانی که در آن قرار می‌گیرد و همچنین لبه‌ای برای حمایت از گیاهان داشته باشد.

گیاهان مورد استفاده برای برای دیش گاردنها ممکن است از گونه‌های مشابه یا متفاوت باشند و معمولا شامل گیاهان سبز زیبا مانند پیچک و سرخس و همچنین گیاهان گلدار با شکوفه‌های رنگی روشن است. این گیاهان معمولاً کوچک می‌مانند یا رشد آهسته دارند.

دیش گاردن زیبا با ساکولنت در گلدان سفالی

همچنین انتخاب گیاهانی با نیازهای آبی و نوری مشابه برای درست کردن یک دیش گاردن، ضروری است. به عنوان مثال، کاشت ساکولنت که برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد نیاز به خاکی با زهکشی سریع دارد، در کنار گیاهی که خاک مرطوب را دوست دارد و در رطوبت بالا رشد می‌کند، معمولا شرایط نگهداری سختی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که گفته می‌شود، گیاهانی با شرایط رشد مشابه، بهترین شانس را برای ایجاد یک دیش گاردن دلپذیر و کم نگهداری دارند.

علاوه بر این، در هنگام طراحی دیش گاردن، لازم است که به خاطر داشته باشید که گیاهان در گروه‌های اعداد فرد (سه، پنج، و غیره) اغلب از نظر زیبایی شناختی دلپذیرتر تلقی می‌شوند. البته برای چیدمان گیاهان در کنار هم گزینه‌های مختلفی وجود دارد و می‌توانید با توجه به سلیقه و خلاقیت خود، بهترین چیدمان را برای گیاهان دیش گاردن خود انتخاب کرده و یک باغچه کوچک و زیبا ایجاد کنید.

پیشنهاد مطالعه: انواع گل و گیاه رونده آپارتمانی، شراره‌های سبز بر تن خانه شما

 

مواد و متریال مورد نیاز برای درست کردن دیش گاردن

دیش گاردن در ظرف شیشه ای

اقلامی که برای ایجاد یک دیش گاردن به آن نیاز دارید عبارتند از:

  • ظرف یا گلدان
  • شن
  • زغال چوب
  • مخلوط خاک
  • ورمی کمپوست
  • گیاهان کوچکی که می توانند با حداقل آب رشد کنند

به طور کلی، ظرف یا گلدانی که برای دیش گاردن انتخاب می‌کنید باید چیزی در حدود 10 تا 12 سانتی متر عمق داشته باشند، اگرچه ممکن است از ظروف مسطح و کم‌عمق‌تر نیز برای این منظور استفاده شود.

ظرف یا گلدان سفالی برای این کار بهترین انتخاب است،  زیرا آب را به بهترین شکل جذب می‌کند.

زغال چوبی که در دیش گاردن استفاده می‌شود باید به قطعات کوچکتر خرد شود و ترکیب خاک باید بر اساس گیاهانی که قرار است در دیش گاردن مورد استفاده قرار دهید، انتخاب شود. ورمی کمپوست به عنوان یک کود طبیعی برای خاک عمل می‌کند، بنابراین، باید بخشی از مخلوط خاک نیز باشد.

با توجه به محدودیت‌هایی که این تکنیک باغبانی به همراه دارد، گیاهانی که برای دیش گاردن انتخاب می‌کنید، باید از نوع گیاهان مقاوم باشند. بنابراین بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که در شرایط آب و هوایی خانه یا محلی که قرار است دیش گاردن را نگهداری کنید، زنده بمانند.

بسیاری از باغبانان از ساکولنت‌ها برای دیش گاردن استفاده می‌کنند، زیرا به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند. همچنین لازم است مطمئن شوید که طول و اندازه گیاهان برای ظرف یا گلدانی که انتخاب کرده‌اید مناسب باشد تا جلوه زیبا و مناسبی را ایجاد کنند.

 

اصول طراحی و ساخت یک دیش گاردن زیبا و شاداب

زیباترین مدل دیش گاردن

فضا، یک عنصر مهم در هنگام ساختن یک دیش گاردن است. فضای مثبت، مربوط به گیاهان و اشیایی است که در دیش گاردن قرار می گیرند و فضاهای خالی، به اصطلاح فضای منفی هستند. ترکیب رنگ و بافت نیز بخشی از مواردی است که باید در ساخت این مدل گلدان در نظر بگیرید. همچنین انتخاب درست ترکیب رنگ‌ها نیز می‌توانند به سادگی دیش گاردن را شاداب و زیبا و برای چشمان دلپذیر نگه دارند. 

بهتر است قبل از ایجاد دیش گاردن، ظاهر باغ خود را تجسم کنید یا به تصویر بکشید. آیا می خواهید یک دیش گاردن با نمای 360 درجه داشته باشید یا می‌خواهید قسمت‌های جلو ظرف که در معرض دید هستند، زیبا و کامل باشد؟

برنامه ریزی برای این موضوع، به شما کمک می‌کند تا گیاهان را به درستی و با توجه به ارتفاع آنها بچینید. پس از اینکه یک باغ را در ذهن خود تنظیم کردید، اکنون می‌توانید شروع به ساخت دیش گاردن خود کنید.

در گلدان سفالی یا ظرف شیشه‌ای مقداری سنگریزه را به عنوان پایه بریزید و سپس زغال چوب را روی سنگریزه‌ها اضافه کنید. این به گیاهان کمک می‌کند تا هوادهی مناسبی داشته باشند و از پوسیدگی ریشه نیز جلوگیری می‌کند. سپس مخلوط خاک را روی زغال چوب قرار دهید. اگر قرار است در دیش گاردن ساکولنت بکارید، ترکیب 70 درصد پوکه و 30 درصد خاک، ترکیبی عالی برای رشد مناسب این گیاهان است. گیاه انتخابی خود را در ظرف قرار دهید و برای لمس نهایی تزئیناتی مانند صدف و سنگ به آن اضافه کنید.  

دیش گارد خاص و زیبا در ظرف شیشه ای

بهتر است در هنگام خرید گیاهان برای دیش گاردن، ظرفی را که قصد استفاده از آن را دارید را همراه خود داشته باشید. قبل از خرید، گیاهان را در ظرف بچینید تا از تناسب کامل آن اطمینان حاصل کنید. اینکار می‌تواند بعداً از بروز بسیاری از مشکلات، جلوگیری کند. 

بعد از اینکه دیش گاردن آماده شد و محل مناسبی برای ان در نظر گرفتید، بهتر است که هر چند روز یکبار، گلدان را بچرخانید تا از رشد کج‌رو گیاهان جلوگیری کنید، زیرا گیاهان به سمت خورشید کشیده می‌شوند.

به گیاهان دیش گاردن بیش از حد کود ندهید، در غیر این صورت آنها خیلی سریع از ظرف خود رشد می کنند. زمانی که گیاهان برای ظرف بزرگ می‌شوند یا نشانه‌هایی از ریشه دواندن گیاهان را دیدید، یعنی زمان انتقال آنها به ظرف جدید فرا رسیده است.

پیشنهاد مطالعه: ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی، موردتایید متخصصان باغبانی

 

نمونه‌ها و ایده‌های متنوع و زیبا از دیش گاردن

در ادامه نمونه‌های مختلف و زیبایی از انواع دیش گاردن را ببینید و برای طراحی و ساخت دیش گاردن مورد نظر خود ایده بگیرید.

دیش گاردن خاص

دیش گاردن جذاب در چمدان کوچک و قدیمی

دیش گاردن جذاب در گلدان بزرگ و پایه دار فلزی

دیش گاردن زیبا با گیاهان سبز و شاداب

طراحی جذاب دیش گاردن با گلدان سفالی و سنگریزه و ساکولنت

خاص ترین مدل طراحی دیش اردن با گلدان و قوری

دیش گاردن زیبا با انواع کاکتوس

زیباترین مدل دیش گاردن با گیاهان شاداب و گلدار

دیش گاردن زیبا در گلدان سفید

شیک ترین مدل دیش گاردن با گیاهان متنوع و گلدان مسی

ایده زیبا برای طراحی دیش گاردن

شیک ترین مدل طراحی دیش گاردن

مدل دیش گاردن با انواع گل و گیاه آپارتمانی

دیش گاردن زیبا با گل و گیاه سبز و رنگی

شیک ترین مدل دیش گاردن درون گلدان پایه دار

مدل دیش گاردن جذاب و زیبا

پیشنهاد مطالعه: گیاهان آپارتمانی که گل می‌دهند + نکاتی برای گل دادن گیاهان گلدار

 

کلام آخر

دیش گاردن، یکی از راه‌های رفع هرگونه محدودیت فضایی در فضای زندگی است و در عین حال کمک می‌کند تا به فضای سبز مورد نظر خود در شکل کوچک‌تری دست پیدا کنید. همه افراد می‌توانند با توجه به نیازها و منابع خود، یک دیش گاردن خلاقانه و خاص درست کنند. این مدل از گلدان‌ها، نه تنها یک مکان را زیبا می‌کنند، بلکه فضای سالم‌تری را در هر محیط برای تنفس و زندگی ایجاد خواهند کرد.

برای مشاوره و استفاده از خدمات متخصصان گل و گیاه و باغبانی، می‌توانید همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا ما در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس بگیریم.

 

برچسب ها:
گل و گیاه
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید